Kinderen luisteren over het algemeen graag naar muziek. Ze luisteren naar hun eigen muziek, maar ook muziek van de radio en de tv. Vanaf je geboorte kan je al luisteren. Bij een luisteropdracht van muziek gaat het dan ook niet om het horen van muziek. Het gaat vooral om het ontwikkelen van het muzikaal gehoor. Dit leren ze door de begrippen hoog-laag, hard-zacht of lang-kort. Hierbij gaat het natuurlijk wel om het "actief" luisteren naar muziek. Bij het maken van de vragen bij zo'n luisteropdracht gebruik je het kvb-model (klank Vorm Betekenis).
Klank: muziek kan hard of zacht zijn, maar ook hoog-laag of kort-lang zijn. In de muziek wereld noem je dit toonduur, toonhoogte, sterkte of klankkleur. Muziek kan natuurlijk ook snel of langzaam gaan. Een muziekstuk op de piano klinkt dan ook weer anders dan als je het zelfde muziekstuk speelt op een gitaar.
Vorm: muziek heeft echt niet alleen maar te maken met de klank. Bijvoorbeeld de herhaling van bepaalde tonen in een muziekstuk heeft te maken met de vorm. Zo'n stuk bestaat natuurlijk niet alleen maar uit herhaling, maar vorm heeft ook te maken met contrastwerking. Contrastwerking is wanneer er een nieuwe melodie komt of wanneer in plaats van zachter de muziek veel sterker wordt.Bij vorm hoort ook het begrip variatie. Bij variatie moet je denken aan dat een bepaalde herhaling voorkomt maar dat dit gespeeld wordt met een ander instrument of ze maken gebruik van een andere stem dan eerder in het stuk.
Betekenis: Muziek doet iets met je. Het laat je over iets nadenken. Muziek geeft je een bepaald gevoel. Het kan ervoor zorgen dat je gaat glimlachen, dansen of misschien wel huilen. Het onderdeel betekenis heeft dan ook alles te maken met het gevoel dat je krijgt van muziek of een verhaal dat het wilt vertellen.
Het lied dat ik bij deze les ga gebruiken is: Follow the sun - Xavier Rudd
Ik maak gebruik van dit lied, omdat er in dit lied best wel interessante instrumenten worden gebruikt en het wekt een bepaald gevoel op wat bijna niet te missen is. Bovendien is het een langzaam nummer. Ik vind het echt een prachtig nummer!
Het is niet de bedoeling dat de kinderen het plaatje bij het filmpje kunnen zien, want dat geeft al meteen een beeld die je ze niet wilt geven meteen.
Vraag 1: Welke instrumenten hoor je?
Ik laat het nummer horen tot 0:45. Hierbij hoor je de zanger nog niet en toch kun je lang genoeg luisteren om de instrumenten eruit te halen. De instrumenten die je hoort zijn: Een gitaar gelijk vanaf het begin. Dan heb je een trekfluit wat een beetje klinkt alsof er een persoon fluit. Daarna heb je aan het eind van het fragment de mondharmonica. Deze vraag hoort bij het onderdeel klank uit het kvb-model.
Vraag 2: Wat voor gevoel krijg je bij dit nummer? En waarom?
Laat hierbij het nummer horen tot 1:50. Nu hebben ze het nummer goed kunnen horen en zelfs nu met de zanger erbij. Het gevoel vrolijk of blij zou het meeste voorkomen in de antwoorden neem ik aan. Ondanks dat het nummer wat langzaam gaat is het wel een vrolijk nummer. Als ze een ander antwoord geven dan dit dan is dit natuurlijk ook goed. Ze moeten het antwoord wel onderbouwen. Alleen het gevoel blij is niet goed. Deze vraag past bij het onderdeel betekenis uit het kvb-model.
Vraag 3: Kun je verschil ontdekken in korte en lange klanken? Zo ja, waar dan?
Laat ze het stukje horen dat je bij vraag 1 ook gehoord hebben. Dus tot 0:45. Nu hebben ze lang genoeg kunnen luisteren en daarna geef je ze nog wat tijd om het goed te bedenken hoe ze het gaan verwoorden. Het is namelijk zo dat de gitaar klanken vooral heel kort zijn en de mondharmonica kort en lang duurt. Deze vraag hoort bij de klank in het kvb-model.
Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen te bedenken bij een nummer als deze. Ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel tijd je hebt en aan de concentratie van de klas. Misschien is het leuk als extra ding om uit te leggen waar het liedje over gaat.
Liefs,
Stephanie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten